تغذیه در ورزش ووشو

تغذیه در ورزش ووشو


ووشو (Wushu) نام مجموعه ورزش‌های رزمی چینی است که با اسامی بوکس چینی و کونگ‌فوی چینی هم از آن یاد می‌شود.

ووشو

در میان عامه مردم چین، واژه کونگ‌فو(Kung Fu) برای این ورزش‌ها مصطلح است لیکن دولت مرکزی چین، نام ووشو را برای معرفی ورزش رزمی سنتی خود به جهانیان اعلام کرده است.

 

تاریخچه ووشو

تاریخچه پیدایش ووشو پیدایش ووشو به زمان‌های بسیار دور که اولین صورت اجتماعات بشری در جوامع اولیه به وجود آمدند برمی گردد. در آن زمان‌ها به منظور حفظ سلامتی، درمان بیماری‌ها، افزایش بنیه جسمانی، افزایش طول عمر و آموزش مهارت‌های نظامی به افراد آن جوامع حرکاتی ابداع گردید که بسط و گسترش آن در طول ادوار مختلف به ورزش زیبا و جذاب ووشوی امروزی بدل شده است.

 

در ورزش‌های رزمی مثل ووشو، فرد با توجه به متابولیسم و ترکیب بدن و مقدار انرژی مورد نیاز خود، باید تغذیه مناسبی داشته باشد. یکی از شاخص‌های متابولیسم بدن، BMR یا متابولیسم پایه است که برابر با مقدار انرژی است که بدن در حال استراحت می‌سوزاند.

با سوختن چربی‌های اضافی بدن، می‌توان عضلات بدن را افزایش داد. بدون پرورش عضلات، انرژی دریافتی اضافی در بدن تبدیل به چربی می‌شود. هنگامی که می‌خواهید وزن اضافی خود را کاهش دهید، باید مطمئن شوید که چربی‌های بدنتان کم می‌شوند نه ماهیچه‌ها.

یک ووشوکار باید وزن سالم خود را حفظ کند و آن را تغییر ندهد، ولی ترکیب بدن خود را باید تغییر دهد، یعنی مقدار چربی بدن را نسبت به عضلات کاهش دهد.

افزایش عضلات باعث افزایش قدرت، سرعت و مهارت فرد در انجام حرکات ورزشی می‌شود. در حالی که کاهش عضلات بدن باعث کاهش قدرت، سرعت و مهارت در انجام حرکات ورزشی می‌شود.

یک ووشوکار باید وزن سالم خود را حفظ کند و آن را تغییر ندهد، ولی ترکیب بدن

خود را باید تغییر دهد

در مردان 10 تا 15 درصد وزن بدن و در زنان 25- 20 درصد وزن بدن را چربی تشکیل می‌دهد. شما باید بدانید در طی روز چه مقدار انرژی نیاز دارید تا به طور مطلوب ورزش کنید و وزن ایده آلخود را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که اگر کمتر از مقدار مورد نیاز خود، غذا مصرف کنید، هم سلامتیتان به خطر می‌افتد و هم این که به طور مؤثر نمی‌توانید ورزش کنید. اگر بیشتر از 5/0 کیلوگرم در هفته کاهش وزن داشته باشید، نشان می‌دهد در معرض کمبود انرژی و مواد مغذی هستید.

با توجه به نوع ورزش (استقامتی یا قدرتی) و وضعیت بدنی فرد، باید مقدار چربی، پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز تعیین شوند.

ورزش ووشو، هم استقامتی و هم قدرتی است و هم به سرعت کافی نیاز دارد، بنابراین 25 درصد انرژی مورد نیاز در طی یک روز از پروتئین،55 درصد انرژی مورد نیاز از کربوهیدرات و 20 درصد انرژی مورد نیاز از چربی باید تأمین شود.

 

چه مقدار کالری روزانه باید مصرف کنیم تا چاق نشویم؟

این سؤال یک فرمول خیلی ساده دارد؛

1- وزنتان را به پوند (هر پوند= 453 گرم) در 2/2 تقسیم کنید.

2- آن را در 24 ضرب کنید. (این مقدار کالری است که برای زنده ماندن باید استفاده کنید)

3- با ضرب عددی که در شماره 2 به دست آورده‌اید در 6/1 می‌توانید میزان کالری فعالیت خود را به دست آورید. این آن مقدار کالری است که باید روزانه مصرف کنید و چاق هم نخواهید شد. برای کاهش وزن، باید میزان کالری‌هایی که می‌سوزانید از مقدار کالری‌هایی که مصرف می‌کنید کمتر باشد، حال چه با ورزش کردن باشد چه با کمتر خوردن.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:

پرتال رسمی ووشو کونگ‌فو چینی بهشهر

ویکی‌پدیا

اخبار ووشو ایران و جهان

 

مطالب مرتبط:

نقش تغذیه و مایعات در بدمینتون

تغذیه ورزشکاران رشته تنیس(1)

تغذیه ورزشکاران ر شته تنیس(2)

غذای قبل از تمرین ورزشی

بعد از تمرینات ورزشی چه بخوریم؟

ورزشکاران باید چقدر آب و مایعات بنوشند؟

تغذیه قبل و پس از ورزش

بلافاصله قبل و بعد از ورزش، غذا نخورید

تغذیه مناسب ورزشی چیست؟

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه